Width =1200; // ange bredden på sidan som ska snöas in... Height =7000; // ange höjden på sidan som ska snöas in... Count =50; // antal snöflingor OBS! ange inte för stort antal! MaxStep=3; // max steg i rörelsen MinStep=1; // min steg i rörelsen MaxFlake=10; // max storlek på snöflinga MinFlake=4; // min storlek på snöflinga PosX = new Array(); PosY = new Array(); StepX = new Array(); StepY = new Array(); StarSize=new Array(); for (i = 0; i < Count; i++) { PosX[i] = Math.random()*Width; PosY[i] = Math.random()*Height; StepX[i] =MinStep+Math.random()* -MaxStep; StepY[i] =MinStep+Math.random()* MaxStep; StarSize[i]=MinFlake+Math.random() * MaxFlake; document.write(""); } function animate() { for (i = 0; i < Count; i++) { PosY[i] += StepY[i]; PosX[i] += StepX[i]; document.getElementById("Obj"+i).style.visibility = "visible"; if (PosY[i] > Width || PosX[i] > Height || PosX[i]<0) { // starta om från toppen av sidan när mitten nås PosX[i] = Math.random()*Width; ///2 PosY[i] = -20; StepX[i] = MinStep+Math.random()* -MaxStep; StepY[i] = MinStep+Math.random()* MaxStep; } document.getElementById("Obj"+i).style.top = PosY[i] + "px"; document.getElementById("Obj"+i).style.left = PosX[i] + "px"; } setTimeout("animate()", 50);// hastighet } setTimeout("animate()", 1000);

Hemmagjorda chips

Jag har varit lite nyfiken på hur gemmagjorda chips smakar nu ett tag. Smakar dom skit? Potatis? Chips?

Jag tog mig i kragen och testade för en stund sen, det vart riktigt bra faktiskt. Jag testade 3 olika samker. Vanligt salt, vitlökspeppar och salt+dill. Det som smakade bäst var nog dom saltade, vitlökspepparna vart så jäkla starka så dom fick pappa och dillen samkar nästan ingenting. Men det är något jag kan tipsa er om iallafall, om ni har tråkigt och är för lata för att gå till affären och slösa pengar!



Man brukar ju oftast göra chips i ugnen men jag gjorde dom i mikron. Det blir lättare i ugnen om man ska ha en stor mängd men eftersom jag bara skulle testa hur det blev så körde jag ju alltså i mikron och det funkar minst lika bra.

Ingredienser (1 portion)
♦ 1 potatis
♦ salt
♦ olivolja (behövs egentligen inte, dom blir som mer..friterade ifall man har olja men funkar lika bra utan!)
♦ krydda, ifall man vill ha


Såhär gjorde jag

1
. Tvättade potatisen.


2
. Skar potatisen i tunna skivor med osthyvel. (testade med kniv och det är lättare att göra jämna skivor med den, testade även med en matberedare för att jag vart för lat för att stå att skära. Det gick fortare men man fick inte allt för jämna skivor men det blev inget fel på dom ändå)


3
. Torkade potatisskivorna för att dom inte skulle bli så blöta. (då jag hade olja) Men sedan sket jag i det och hade dom blöta istället för oljan.

4. La in ett bakplåtspapper i mikron, sedan la jag på poitatisbitarna och strödde över saltet. (Penslade på oljan i början..blir dock jobbigt att hålla på så)


5
. Mikrade på högsta effekt cirka 3-4 minuter (dom kan bli klara väldigt olika beroende på tjockleken) tills potatischipsen fått färg och blivigt krispiga.


6
. La chipsen på papper efteråt så att dom fick svalna av och eventuell olja fick sugas in i papperet.



Hur enkelt som helst så det är bara att testa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0